Recupereren moet je leren
Op vakantie gaan is een moment om het hele jaar naar uit te kijken en je op te verheugen. Als het eenmaal zo ver is, moet je over veel zaken nadenken wat de nodige stress kan veroorzaken. Stress hoort niet bij een vakantiegevoel, voorkomen dus! Hieronder volgen tien tips om te zorgen voor een complete ontspannen vakantie, van het begin tot het eind. Scoor jij een 10?

Tip 1. Zorg voor een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding maakt je vakantie nog veel leuker. Door al weken van te voren bezig te zijn met je vakantie, kom je helemaal in het vakantiegevoel waardoor je vakantie voor je gevoel extra lang duurt. Wat ga je allemaal doen en voor welke manier van vervoer kies je op de plaats van bestemming? Welke spullen neem je mee en hoe laat vertrek je vanuit huis? 

Als je dit soort dingen last minute of ter plekke moet regelen, begint je vakantie een stuk minder ontspannen. Maak één keer een standaard lijstje met spullen die je wilt meenemen en hergebruik het lijstje iedere keer dat je op vakantie gaat!

Tip 2. Voorkom een haastige start
Tussen het moment dat je de deur achter je dicht trekt en aankomt op je nieuwe bestemming kan er aardig wat stress ontstaan. Met koffers in de bus of trein, midden in de nacht opstaan en niks mogen vergeten of nog een halve dag werken en op het laatste moment vertrekken. Dat is niet relaxed! 

Ga je met het vliegtuig op vakantie via luchthaven Schiphol? Overweeg dan eens om je auto voordelig te parkeren. Vaak scheelt dit tijd, stress en kom je nauwelijks duurder uit dan als je kiest voor een alternatief. Ga je niet met het vliegtuig of heb je geen auto? Dan kan een overnachting in de buurt van je vertreklocatie een goede optie zijn. Je reis begint op een ontspannen manier, je bent alvast dichtbij je vertreklocatie en je verplicht jezelf om al je spullen al een dag van te voren klaar te maken.

Tip 3. Eet gezond tijdens het reizen
Iets waar lang niet iedereen aan denkt is om gezond te eten tijdens je reis. Door gezond te eten, voorzie je je lichaam van voldoende energie om de hele reis op een aangename manier te doorstaan. Maak plaats voor plezier en energie in plaats van vermoeidheid en een zeurend lichaam. Laat de witte bolletjes met kaas en zoete drankjes thuis en kies in plaats daarvan voor rijke voeding zoals fruit, hele granen belegd met groenten (tomaat, komkommer, avocado) en eiwitten. 

Drink ook genoeg water om je lichaam voldoende te hydrateren. Tijdens het reizen verlies je extra veel vocht en ieder proces in je lichaam heeft water nodig. Drink gerust drie liter water op een dag. Eet en drink niet teveel suiker, dit is de boosdoener die ervoor zorgt dat je lichaam het moeilijk krijgt en gaat zeuren. Een herkenbaar voorbeeld hiervan is de verstopte neus in het vliegtuig. Laat suiker thuis zodat je ook de neusspray thuis kunt laten!

Tip 4. Zorg voor voldoende vermaak tijdens het reizen
Meestal ben je in totaal wel een halve tot een hele dag kwijt aan reizen. Lang rijden of lang in het vliegtuig. Door te kletsen kom je een heel eind maar meestal zijn je woorden na een paar uur wel op. Helemaal bij reizen waarbij je meer dan zes uur onderweg bent, kun je wel wat vermaak gebruiken. Neem een tablet mee en de tijd vliegt voorbij! Laad je tablet een paar weken van te voren vol met je favoriete series en films, neem een audio-splitter mee om samen te genieten en zorg voor een goede headphone of oordopjes waardoor je niet na een uur al last van je oren krijgt. 

Neem ook een comfortabele tablethoes mee zodat je je tablet kunt neerzetten en onbezorgd kunt genieten. Tijdens je reis zal je merken dat de tijd ineens stukken sneller voorbij gaat en als bijkomend voordeel heb je geen last van omgevingsgeluiden. Een handige aanvulling tijdens het reizen is een powerbank zodat je de batterij van je smartphone of tablet kunt opladen als je niet in de buurt van een stopcontact bent.

Tip 5. Weet waar je naartoe gaat
Ga je naar een nieuwe bestemming waar je nog niet eerder bent geweest? Zorg dan dat je niet voor verassingen komt te staan. Als je met de auto reist, is de kans groot dat je een navigatie bij je hebt. Reis je per vliegtuig naar je bestemming en heb je geen navigatie? Gebruik dan Google Maps op je smartphone om je te brengen naar waar jij wilt! En wees niet bang want dit kost je helemaal niets. Wist je dat alleen het downloaden van een route of kaart internet kost? Stippel je route vooraf uit in je hotel of accommodatie via wifi en volg je route in de offline modus. 

Weet je nog niet precies hoe de hele dag eruit gaat zien of wil je halverwege van route switchen? Duik dan een cafeetje binnen en vraag het wachtwoord van de wifi en stel je route bij. Vergeet niet om je dure toestel te beschermen met een beschermende cover om schade te voorkomen. Je bent immers veel in de weer met je smartphone.

Tip 6. Voel je vrij van verplichtingen
Met je smartphone in je hand om Google Maps te volgen heeft alles met vakantie te maken. Maar tijdens je vakantie met je smartphone in je hand om social media te checken, Whatsappjes te beantwoorden of om je mail te controleren heeft niets met vakantie te maken. Je komt pas echt tot rust als je het dagelijkse leven even op pauze zet en volop geniet. Zorg dat je op tijd begint met het afbouwen van je werk voordat je weggaat en laat je beste vrienden en je familie weten dat je op vakantie gaat zodat je niet gestoord wordt.

Tip 7. Zet veiligheid voorop
Op vakantie gaan is alleen leuk als alles op rolletjes loopt. Je neemt een hoop dure spullen mee en je betaalt flink wat geld voor je verblijf. Zorg ervoor dat je spullen niet gestolen kunnen worden, beschadigen of zelfs kwijtraken. Bescherm je telefoon met een (waterproof) telefoonhoesje en stop je camera altijd terug in de cameratas. 

Ga je op pad zonder waardevolle spullen? Berg deze dan op in je koffer en doe deze altijd op slot als je weggaat. Jij bent de enige die de code van je koffer kent. Staat er een kluisje in je verblijf die werkt op basis van een unieke code? Dan ben je niet de enige die de code kent omdat de kluisjes met een universele code kunnen worden opengemaakt ‘in noodgevallen’.

Tip 8. Ontspan genoeg en maak je niet te druk
Het menselijk lichaam heeft, afhankelijk van hoe druk je in het dagelijkse leven bent, minimaal eens per jaar langdurige ontspanning nodig. Het lichaam verlost zichzelf van stress en komt geheel tot rust wat nieuwe energie opwekt waarmee je er in een nieuwe periode weer vol tegenaan kunt. Voel je dus niet verplicht om een heel land of een hele stad uit te kammen en alles te zien maar gun je lichaam en geest de nodige rust. Een dag helemaal niets doen kan tot wonderen leiden.

Tip 9. Verlies je ritme niet uit het oog
Genieten staat natuurlijk voorop, dus leef je vooral lekker uit maar vergeet niet om te ontbijten, af en toe wat groente en fruit te eten en drink voldoende water. Helemaal als het warm is, is het belangrijk om veel water te drinken en de zoete sapjes af en toe te laten staan. Feest er op los en geniet optimaal maar zorg voor voldoende nachtrust. 

Voel je niet schuldig als je een ochtend lekker lang uitslaapt nadat je een nachtje laat naar bed bent gegaan. Je lichaam heeft voldoende nachtrust nodig en kan daardoor beter presteren. Door je ritme in stand te houden, heb je bij terugkomst geen of zo min mogelijk last van tegenslagen zoals moeite met opstarten, een slechte nachtrust of een onaangenaam gewicht op de weegschaal.

Tip 10. Genieten, genieten, genieten
Als je voorbereiding, veiligheid en ritme in orde zijn dan wordt het tijd om het beste uit je vakantie te halen. Doe het allerleukste, ga naar de leukste feestjes, meest bijzondere plekken en ga voor unieke ervaringen die je nooit meer vergeet. Door maximaal te genieten ben je één en al positiviteit wat een fantastische uitwerking heeft op je lichaam en geest zodat je helemaal ontspannen en opgeladen een nieuwe periode tegemoet kunt gaan.

Ontwerp | HFCM onderwijs Realisatie | web2work