Montessorischool Capelle ziet win-win situatie

Het team van Montessorischool Capelle heeft het onderwijs-op-afstand goed geregeld. Martine Moll, intern begeleider: ‘Om ons onderwijs vorm te geven, hebben we met het team gesproken over het onderwijsaanbod, het contact met de kinderen en de win-win situatie. Win-win, omdat we uit iets negatiefs iets positiefs wilden halen. Denk dan bijvoorbeeld aan het inhalen van achterstallig werk, zoals de administratie bijwerken. Maar het onderwijs bijhouden en feedback geven aan de kinderen vraagt nu nog veel tijd van de leerkrachten.’ 

‘We hebben besloten om de ouders, als het niet hoeft, niet meer naar school te laten komen om het schoolwerk op te halen’, vertelt Martine verder. ‘Ook de leerkrachten hebben ervoor gekozen om thuis te werken. Het onderwijs dat wij de komende weken geven, kan volledig digitaal worden gevolgd. Naast alle schermtijd, geven we ook beweeg-opdrachten, muziek-opdrachten en creatieve opdrachten. Alle leerlingen hebben twee keer per dag een 'spreekuur' met hun leerkracht. Kinderen van ouders met een vitaal beroep worden opgevangen door de kinderopvang.’ 

De kinderen stellen vooral vragen over de kuikentjes. ‘Op school hadden we net voor de schoolsluiting twee broedkasten geplaatst’, lacht Martine. ‘Veel kinderen en ouders vragen hoe het daar nu mee gaat. Vandaar dat we af en toe een update met een filmpje plaatsen’.  
Media
  • opvang voor andere ouders en thuiswerken
  • teamvergadering
  • Thuis dictees geven aan elkaar
Ontwerp | HFCM onderwijs Realisatie | web2work