Vier Schoolconcepten

De school draagt systematisch alle kennis en ervaring die er in de maatschappij is over op de volgende generatie. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Het onderwijs in Nederland is gebaseerd op democratie, vrije meningsuiting en respect voor de ander. Die waarden gelden dus ook voor alle scholen van de RVKO.

Dat betekent niet dat al onze scholen identiek zijn. De wijken waarin scholen staan, zijn niet identiek. Er zijn verschillen in samenstelling van de schoolbevolking, de leerkrachten en directieleden zijn niet allemaal hetzelfde en ga zo maar door. De RVKO vraagt van haar scholen onderwijs te geven dat goed past bij de leerlingen van de school, zodat de leerlingen hun talenten ten volle kunnen gebruiken. Dat doen de scholen vanuit een schoolconcept.

De RVKO kent vier schoolconcepten:

  • Leerstofjaar-klassikaal (of regulier) onderwijs
  • Dalton-onderwijs
  • Jenaplan-onderwijs
  • Montessori-onderwijs 

De schoolconcepten worden toegepast in hun zuivere vorm – dus zoals ze zijn bedoeld door de bedenkers van het concept – of in een mengvorm.

Leerstofjaar-klassikaal – of regulier – onderwijs heeft bijna altijd een of meer elementen van Dalton-, Jenaplan- of Montessori-onderwijs in zich. De naam 'Dalton' verwijst naar de stad in de Verenigde Staten, waar Helen Parkhurst haar onderwijsconcept ontwikkelde. Op dezelfde manier is de naam Jenaplan ontstaan: in deze Duitse stad werkte Peter Petersen zijn onderwijsconcept . Montessori, tot slot, is de achternaam van de grondlegster van het Montessori-onderwijs.

In Nederland kunnen ouders in principe een school kunnen kiezen voor hun kind. Daarbij kunnen ze erop letten of de school in de buurt van hun huis is, of de school een goede naam heeft, of de school in een prettig gebouw gehuisvest is, of je je als ouder zelf zou thuis voelen in de school. Bij de RVKO kunnen ouders kiezen voor een school die past bij hun kind. Alle RVKO-scholen zijn anders, maar ze zijn ook allemaal gelijk: ze streven ernaar elk kind te laten uitgroeien tot een levenskunstenaar. Iemand die het leven aankan en die het maximale uit zichzelf en de wereld om hem of haar heen kan halen.

Ontwerp | HFCM onderwijs Realisatie | web2work