Leercirkel 8: studiedag meerbegaafdheid
Op vrijdag 17 januari kwamen ruim 170 collega’s van de scholen van leercirkel 8 bij elkaar op de Imeldaschool in Rotterdam-Noord voor een inspirerende studiedag over meerbegaafdheid.
Leercirkel 8 bestaat naast de Imeldaschool uit Verbazisschool WOW, Müllerpier, de Willibrordschool, Globetrotter Katendrecht en de Dominicusschool. Gastheer en directeur van de Imeldaschool, Miran Jakirovic: ‘Wij zijn een beetje een vreemde leercirkel: onze zes scholen liggen niet dicht bij elkaar en de populaties verschillen onderling flink. Toch weten we elkaar al langer goed te vinden. Eerst met de directies, toen met de IB’ers en nu voor het eerst met alle 170 collega’s, onderwijzend, niet-onderwijzend en ondersteunend.’
Haka: samen staan we sterk!
Het was een dag vol inspiratie, verbinding en nieuwe inzichten! Medeorganisator en adjunct directeur Roos van Harten (Imeldaschool): ‘We startten krachtig met een gezamenlijke haka, waarin ‘samen staan we sterk’ en ‘verbinding met elkaar’ centraal stonden. Een energieke manier om de toon te zetten voor de rest van de dag!’ Ook directeur Petra Verschuure (Müllerpier) hielp mee met de organisatie: ‘Socioloog Iliass El Hadioui en actrice/presentatrice Dolores Leeuwin namen ons mee in twee indrukwekkende lezingen. Dolores wist ons te raken met haar persoonlijke verhaal en gaf ons zo een goed beeld van de wereld van meerbegaafdheid. Iliass deelde waardevolle inzichten over een cultuur van hoge verwachtingen en meer- begaafdheid, waardoor we kritisch konden kijken naar onze eigen rol in het creëren van een stimulerende leeromgeving.’
De diepte in
’s Middags waren er zes interactieve workshops, waarin de deelnemers hun kennis verder konden verdiepen en concrete handvatten kregen om in de praktijk mee aan de slag te gaan. De onderwerpen die aan de orde kwamen, waren: wat is hoogbegaafdheid en hoe ga je om met prikkelgevoeligheid; expressieve vaardigheden; praktische handvatten in de klas; differentiatie in de groep en kindgesprekken; dubbel bijzonder/ neuro-divergent; het jonge kind. De workshops werden gegeven door collega’s uit de leercirkel en door medewerkers van PPO. De onderwerpen zijn van tevoren aan de hand van feedback van de medewerkers in overleg gekozen. Iedereen kon twee workshops volgen.
Roos: ‘Het is enorm goed bevallen, dit smaakt echt naar meer! We willen voortaan aan het begin van het schooljaar starten met een gezamenlijke leercirkel-studiedag. We gaan dan ook nog meer de nadruk leggen op verbinding tussen de verschillende scholen.’ Miran: ‘We sloten de dag af met een gezellige borrel, waarin we niet alleen ervaringen uitwisselden, maar ook de samenwerking binnen onze leercirkel versterkten. Een dag om trots op terug te kijken! Samen werken we aan een inclusief en uitdagend onderwijsaanbod voor álle leerlingen.’