Leercirkels in de praktijk

28/1/2025

Op weg naar een netwerkorganisatie  

Van een hiërarchische structuur transformeert de RVKO naar een plattere organisatievorm met tien leercirkels. Zo bouwen we samen aan een nog betere organisatie, waar we in onderlinge verbinding van en met elkaar leren. Met scholen waar medewerkers en leerlingen in hun kracht staan en ruimte krijgen hun talenten en specialismen te benutten. Binnen elke school is het team zelf aan zet om te bepalen wat de school en leerlingen het hardst nodig hebben. Waar zijn leercirkels mee bezig, wat vinden zij belangrijk in de samenwerking tussen de scholen?

Gezamenlijke voorbereiding op inspectiebezoeken

Leercirkel 10, bestaande uit De Contrabas, De Vijfster, Montessori Capelle, Het Octaaf, De Wingerd en Pieter Bas, heeft onlangs een gezamenlijke auditorentraining georganiseerd. Hoe kwamen ze daartoe en wat is hun doel?

Wijnand Alkemade, directeur van De Wingerd: ‘In onze leercirkel besteden we veel aandacht aan hoe we er als school voor staan. Hoe weet je of je het juiste doet, met name in het licht van het inspectiekader? Dat was één van de concrete hulpvragen, die we ook met het Team Onderwijskwaliteit (TOK) hebben besproken. We waren benieuwd naar de onderdelen van het inspectiekader, wat de norm is om iets te behalen en hoe je dat moet lezen. We willen graag als inspecteur naar de school leren kijken, om zo ook onze ontwikkelingsmogelijkheden optimaal te kunnen benutten. Daarnaast scheelt dat in de voorbereiding naar een inspectiebezoek...’

De leercirkel ging op zoek naar scholing en vond een specifieke training, die vervolgens is doorlopen door de directieteams en IB’ers van alle scholen, aangevuld met Lisette Tobé en Carla Kor-Matze van TOK. Wijnand: ‘Het was een zeer leerzame training. We gingen met onze eigen school- en jaarplannen aan de slag, deden een zelfscan en werkten met oude inspectierapporten. Een belangrijk onderdeel was uitzoeken hoe je zo’n inspectiekader moet lezen, waar je op moet letten, welke onderdelen van de basisvaardigheden het belangrijkst zijn, enzovoort.’

‘Verbeteren door elkaars scholen te auditen’

De deelnemers kregen uit de training als opdracht mee om bij elkaar op schoolbezoek te gaan voor een audit. Wijnand: ‘Aan de hand van een auditorenlijst kijken we daarbij kritisch naar elkaars school, op punten die overeenkomen met een bezoek van de Onderwijsinspectie. De resultaten komen in een rapport: wat gaat er goed, wat kan er beter? Daarmee kun je vervolgens aan de slag binnen de school om de verbeterpunten op te pakken. De vervolgacties bespreken we dan ook weer in de leercirkel. Iedereen heeft de training als zeer waardevol ervaren, we zijn benieuwd naar de uitkomsten van de interne audits. Wordt vervolgd dus!'

Door op “Alle Cookies accepteren”, te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.