Elke dag een beetje inclusiever, dat begint bij onszelf
Op dinsdag 20 mei 2025 kwamen de intern begeleiders van de RVKO samen voor de jaarlijkse IB-dag. Dit keer was het thema ‘Elke dag inclusiever onderwijs’. De dag stond on het teken van actuele ontwikkelingen, het delen van ervaringen en inspiratie. Er kwamen onderwerpen aan bod, die bijdragen aan het inclusiever maken van ons onderwijs.
De dag werd geopend met een persoonlijk verhaal van onze bovenschools directeur en portefeuillehouder inclusief onderwijs, Myra Zweekhorst. Vervolgens was het de beurt aan Ferry Lock, verbonden aan de Hogeschool Utrecht. Hij benadrukte tijdens zijn lezing dat inclusie geen project is, maar een houding – iets wat we elke dag, in elke groep, vormgeven. Zijn boodschap: het begint met kleine stappen, bij de manier waarop we kijken naar kinderen en collega’s en bij de overtuiging dat ieder kind erbij hoort en tot bloei kan komen.
Na een korte pauze volgenden diverse workshops die verdieping boden op verschillende thema’s, zoals 'positieve attitudes als basis voor inclusie' en de inclusieladders van Sardes.
Omdat het belangrijk is om te weten waarom we doen wat we doen, werd ook de visie van de RVKO en werkagenda van OCW gedeeld. Dit geeft tenslotte richting aan ons beleid op inclusief onderwijs. Ter inspiratie deelden onze eigen RVKO-scholen initiatieven uit de praktijk, bijvoorbeeld casuïstiek uit het SBO, bestaande samenwerkingen tussen onderwijs en zorg en een samenwerking tussen het SBO en het regulier onderwijs.
In de middag kwamen de leercirkels bijeen voor het inclusiespel, een speelse manier om met elkaar het gesprek aan te gaan. Wat gaat er al goed? Waar zijn we trots op? En waar liggen onze uitdagingen? De open gesprekken leverden waardevolle inzichten op en zorgde voor verbinding tussen de collega-intern begeleiders.
De dag werd afgesloten met een gezamenlijke check-out en wrap-up, waarin iedereen de belangrijkste inzichten deelde. Wat bleef hangen: inclusief onderwijs vraagt om een lange adem, maar elke stap telt. De IB-dag liet zien hoeveel kracht er al in onze scholen aanwezig is en hoeveel bereidheid er is om samen te groeien. De grootste uitdaging wordt gezien in de samenwerking met externe partijen, het voortgezet onderwijs en het anders organiseren in de school om kwalitatief goed onderwijs te kunnen bieden voor alle kinderen.
Een thema dat vraagt om een vervolg, waarbij wij als RVKO blijven ontwikkelen en verdiepen: elke dag een beetje inclusiever!