Onderwijsconferentie Rotterdam: Wat investeren in veerkracht en welbevinden scholen oplevert

4/12/2025

Drie actuele onderwijsopgaven, verbonden door één krachtige hefboom: veerkracht.

Tijdens de Onderwijsconferentie Rotterdam verzorgde Bernadette Lensen vanuit de RVKO samen met Rinka van Zundert een workshop waarbij het wetenschappelijk model van welbevinden centraal stond.

Samen met een betrokken en nieuwsgierige groep onderwijsprofessionals verkenden Bernadette en Rinka hoe integraal werken aan veerkracht op school een verrassend volledige invulling kan geven aan het burgerschapsonderwijs, kansengelijkheid en sociale inclusie.

Op basis van wetenschappelijke inzichten en rijke praktijkvoorbeelden uit het onderwijs werd zichtbaar hoe veerkracht op alle lagen van de school kan worden verweven, van het dagelijks handelen in de klas tot visie en beleid op schoolniveau.

De opbrengst? Een inspirerende workshop waarin duidelijk werd dat investeren in veerkracht niet alleen het welbevinden van leerlingen en professionals versterkt, maar ook bijdraagt aan kansengelijkheid, actief burgerschap en sociale inclusie!

De reacties, vragen en gesprekken na afloop lieten zien hoe waardevol het is om welbevinden, veerkracht en onderwijsopgaven niet los van elkaar te benaderen, maar juist als één samenhangend geheel.

Door op “Alle Cookies accepteren”, te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.